fredag 8. januar 2010

Idioter på veien.


Som jeg nevnte tidligere så har jeg kjørt en del bil i mitt liv... jeg elsker å kjøre og kan kjøre i timesvis, bare jeg har drivstoff til kroppen ( les: brus og sjokolade) og musikk på radioen.
Her kommer noen punkter som irriterer meg voldsomt i trafikken og som kan være trafikkfarlig for andre på veien. Kanskje du lærer noe av disse punktene?

1) Gammel mann med hatt og stokk.
Opplevde på E6 for en tid tilbake en person som skulle ta av ved Halden. Allerede 500 meter FØR avkjørselen/ retardasjonsfeltet så stod mannen på bremsen - i 100 sona!! Han kom nok godt ned i 50 km/t før han svingte av.. Retardasjonfeltet er jo laget for å bremse ned farten.. så man skal da ikke bremse før man kommer inn i det eller??

2) 4 felts-vei.
Nå er vi jo så heldig å få 4 felts vei gjennom Østfold og det jobbes videre med E6 mot Lillehammer.
Flott!!! tenker jeg. da blir det deilig å kjøre bla Svinesund/Lillestrøm. Da kan sinkene ligge i kjørefeltet til høyre og vi som liker å kjøre litt fortere kan ligge i venstre :D

Men hva skjer egentlig?? Jo - Etter en tid med 4-felt så finner de fleste ut at det går fortere i venstre kjørefelt.. så da skal så klart de aller fleste ligge der.. mens de som virkelig er sinkene over alle sinker ligger i høyre.. så hvor kan jeg kjøre da?? Jeg må ligge i venstre felt... bak noen sinker som ikke ligger mer enn i max 95 - 105 km/t for de blir nemlig kjørenes i venstre felt helt til de omtrent skal ta av!

Meningen med dette er jo for å minske kø-dannelsene.. men når 85% ligger i venstre kjørefelt så blir det jo kø og ikke minst masse irritasjon! Trodde det var slik jeg da, at om man kjører i høyre fil som før, bruker venstre når man vil passere en bil og så legge seg inn igjen i høyre så minsker man kø-dannelsene og skaper mer flyt i trafikken?? tar jeg virkelig såååå feil??

3) Å legge seg ut for biler som skal ut på hovedvei.
På veier med fler kjørefiler så er det... om jeg kan bruke et flott ord... Kotyme å legge seg ut i venstre kjørefelt når det kommer noen i akselereasjonsfeltet på ens høyre side, for å slippe vedkommende ut.. slik at det ikke oppstår en del farlige ned-bremsinger i begge filer... Slik ser i allefall jeg det... men spesielt her i traktene så er man tydeligvis limt fast til den fila man ligger i... og skal på ingen som helst måte slippe en ut fra akselerasjonsfeltet ut på veien... Det er virkelig - "jeg eier veien"oppførsel. Er det rart det blir ulykker??

Senest for 3-4 uker siden skjedde dette med meg og vedkommende som ikke slapp meg ut skulle ta av 300 meter borti gata.. Hva hadde det kostet h*n å bremse ned litt og trygt ligge i fila til h*n skulle av?? Tror ikke h*n kom fortere hjem av den grunn.. og hadde jeg vært uoppmerksom nok så kunne jeg like gjerne kræsjet eller blitt kjørt inn i av en annen bil.. da hadde vedkommende IKKE kommet seg hjem i tid i allefall..



Hmmm... overrasket over at det bare ble 3 historier denne dagen men det kommer nok garantert fler :D Jeg pleier som regel å finne noe å irritere meg over når jeg har vært på veien :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar