torsdag 25. februar 2010

NAV - en uendelig lang rekke med fadeser...




Flere plasser nå kommer det frem at NAV reformen har vært en fiasko.. i allefall på de fleste NAV kontorer.. Jeg vet at enkelte plasser fungerer det optimalt og det er jo positivt.

Selv har jeg ikke vært fullt så heldig og jeg hører fler og fler som går nedenom og hjem pga treg saksgang og missforståelser.

Selv sitter jeg med kopi av alle papirer fra de siste årene for å ha noe i bakhånd om noe mer rart skal skje.

Noen eksempler som jeg har hørt litt rundt om:

NAV bruker opptil 5 mnd å lese samværsavtaler som foreldre har levert inn. Da spør jeg meg selv.. når behandlingstiden ligger på 3-4 mnd.. de må jo ha levert en grusomt lang avtale siden de brukte hele 5 mnd??? I tillegg skjønte ikke NAV avtalen men de kunne ikke koste på seg en tlf og forhøre seg om dette på de 5 mnd.

Endring på barnebidrag har også samme behandlingstid... hadde det vært en ny søknad så skjønner jeg jo godt at man trenger behandlingstiden men en endring skal og bør da ikke ta så lang tid??
Dette går jo utover barnet og forholdet mellom foreldrene til barnet.. da den bidragspliktige får en rest å betale fra søknadsdato.. dette igjen forårsaker veldig ofte diskusjoner og krangel mellom mottager og den bidragspliktige. Må NAV virkelig fungere som en som egger opp til uvennskap mellom 2 foreldre??

Har man en eller annen form for stønad fra NAV så følg godt med på når den "går ut på dato" Det er nemlig ingen garanti for at du får beskjed om at stønaden opphører.. NAV påstår at slike varsel skal gies minst en mnd før den opphører men det skjer i praksis ikke for enkelte.. og NAV er så "frekke" at de tilbyr seg å sende et brev når du har ringt og etterlyst stønaden din og fått oppgitt at man ikke har krav på den lenger.. Hva skal man med et varsel etter at man har mistet stønaden da?? og fått beskjed muntlig.. helst en mnd elelr to etter at den opphørte??

Har du en historie du vil ha med her så syng ut.. det holder med at du står som anonym.. :) Jeg kopierer fra kommentarene her og legger det inn i selve blogginnlegget.


Noen kommentarer jeg har fått:

* de er helt fantastiske, min siste beskjed var at jeg kunne bruke barnetilegget på meg selv, og ikke ha barna....


* NAV ja......på den lille plassen jeg bodde før så var NAV veldig behjelpelige. Med 1 unntak, jeg ble ufør for 5 år siden. Og jeg har jobbet i Nederland, og NAV sa jeg hadde krav på uføretrygd derfra også. Så vi fylte ut en diger bunke med papirer og de ble sendt ivei. Etter ca 12 mnd fikk jeg et brav om at det ville ta ca 16 mnd på å behandle dette. Nå er vi i 2010 og jeg har ikke fått høre noe mere. Telefoner til NAV hjelper ikke i det hele tatt for de finner ikke papirene mine. Men når de engang finner papirene så KAN det jo bli en del i etterbetaing. hehehehe


* jeg skulle få attføring da jeg i samråd med nav sa opp jobben min pga sykdom. da skolen jeg ville gå på var fryktelig dyr, ville de at jeg skulle finne meg en lærlingplass først. da jeg ikke fikk dette, lurte de meg til å gå over på arbeidsledighetstrygd. så nå har jeg ikke jobb, er ikke kvalifisert til å ta en annen jobb i min "prisklasse" (samme lønn som jeg hadde før) og mister alle rettigheter når arb.led trygden går ut....

* Etter 5 mndrs ventetid fikk jeg endelig uføretrygden min men...
NAV hadde "glemt" at jeg har barn så det tillegget hadde jeg ikke fått.
Jeg ringte dem og spurte hvor det var blitt av og da ble de litt flaue.
Søknaden min måtte opp til vurdering på nytt, med ny ventetid.......

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett