lørdag 27. februar 2010

Naboer.




De fleste naboer er helt ok :)

Jeg har hatt naboer som spør om hekleoppskrifter fordi de har glodd inn vinduet mitt og de som har kommet med digre kjeler med lapskaus. Naboer som man med glede prater med, inviterer hjem eller slår av en prat på hver sin side av gjerdet. Alle naboer legger igjen en del av seg selv i deg på godt og vondt.

Nå har jeg det jeg mener er min verste nabo så langt.. Og det skal være sagt at jeg var nok hobby rasist en gang i tiden men har nå blitt voksen og skjønner jo at tidene endrer seg og med barn i hus så må man lære de å være mer åpne mot nye folkeslag og kulturer etc. Jeg "menger" meg ikke med disse mer enn jeg må, jeg er alltid hyggelig og trekker meg unna om det går for langt.

Min nyeste nabo.... en Iransk familie på 4 som har bodd i Norge i 8 år tar snart drepen på min fremtid som hyggelig nabo for fremtiden.

Det hele startet i sommer.. de insisterte på å sette opp trampoline rett utenfor vårt soveromsvindu. Vi sa det var greit mot at det i helger ikke ble hoppet på før tidligst kl 1000. De gikk med på det.. men etter mye krangling med alle barna som skulle hoppe samtidig etc så plukket han ned trampolina - til vår store glede.

De har full bruksrett på plenen.. de bruker den men de klipper den aldri. Ungene brekker grenene på epletrærne og det syns jeg ikke er bra.. så det sa jeg i fra om.

Søpla er en historie for seg selv.. de kan ikke sortere eller trykke ned søpla.. så her forsyner skjærene seg.. rene festen når det står på som verst. Hevm rydder opp i dette da?? Jo det er oss... vi må plukke søppel som ligger i innkjørselen vår etter skjærene. Min samboer har fast jobb et par ganger i mnd, da klatrer han opp i søpla og tråkker det ned slik at det blir plass til mer og ikke noe festmåltid på fuglene.
Pappsøpla plukker vi ut masse plast og isopor.. De handler enormt mye og bare hiver det vilt.. og vi plukker..

I sommer stusset jeg på at vepsen kravlet på verandaen vår.. der nyttet det ikke å gå uten sko.. En dag fikk jeg svaret på problemet. Naboen rister duken sin ned over vår veranda uten å ta bort eggeskall, appelsinskrell etc.. Fikk stoppet det - trodde jeg.. inntil jeg fant appelsinskrell og bananskall rett på utsiden av verandaen. Her trives rottene veldig godt og vi fant en død rotte på veien her om dagen. Hvor mange av disse skal vi invitere til vårt hjem når naboen kaster i fra seg matrester på denne måten??

I vinter frøs vannet oppe hos naboen.. en av årsakene er at de har vaskeromsvinduet konstant åpent - ikke særlig intelligent med -25 ute. En annen årsak er at de ikke kan lukke utgangsdøren. Den går vi å lukker flere ganger om dagen - kulda slår inn og det samme gjør snøen.
Så forlanger de at vi skal skru opp varmen enda mer så vannet deres ikke fryser!!!
Jeg fyrer ikke for hverken nabo eller kråka og betaler ikke den strømregninga når den kommer for deres del. Da FÅR DE LÆRE SEG Å LUFTE RETT OG IKKE MINST LUKKE DØRER!!

Snø tror jeg de hadde lite av i Iran. Denne vinteren har det kommet masse. I jula kom det så mye at det tok et par timer å lage vei inn.. Naboen gjorde som vanlig... dukka opp ca 15 min etter at sambisen var ferdig. Dette skjer gang på gang.. og hvis han måker så er det fordi han har besøk eller fordi det ikke er mer enn 5 cm på bakken.

Er det rart man blir irritert???
ps: bilde kommer :D

5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett