torsdag 9. juni 2011

NAV - never ending story.


Skjønner ikke hvorfor jeg lar meg overraske gang på gang av NAV...
Nå har de gjort det igjen... tatt med folk på ferie til Tyrkia.

Les innlegget i Dagbladet.no her

Jeg kaller det ferie.. ene og alene fordi jeg har det svart på hvitt i innboksen min på facebook at kursene varer i 3-4 timer pr dag.. resten av dagen er til fri disposisjon.

Noen av punktene jeg vil ta opp her nå er følgende:

1)

Største årsaken til min frustrasjon er at jeg etter lang tid på arbeidsavklaringspenger endelig i voksen alder har tatt studiekompetanse og er sååå klar for høyskole. I min handlingsplan står det at jeg etter endt videregående skal komme tilbake for å utarbeide handlingsplanen min videre. Min plan går ut nå i juni så jeg fikk time i februar for å ha dette avklart god tid i forveien. Der blir jeg møtt av ny saksbehandler med det slappeste håndtrykket jeg har kjent på lenge... Vedkommende forteller meg at jeg anses som ferdig utdannet og at NAV ikke har råd til å gi meg siste året slik at jeg får startet på høyskole meg NAV i ryggen.

1a)

NAV ikke har råd til å holde meg videre på skole poenget er jo å få folk ut i arbeid og ved å gi meg den utd så kommer jeg meg i jobb. Jeg er ikke ferdig utdannet med studiekompetanse! NAV er da ikke kommunalt? det skal være meg bekjent at det er statlig.
Men... de har råd til å sende 23 mennesker ned til Tyrkia for å forbedre samholdet mellom ansatte og brukere???? Da tror jeg fler ønsker seg tur.. for hvor mange har positive opplevelser med NAV???

2)

Det blir sagt i reportasjen at de valgte Tyrkia, for der hadde de reisende råd til å kjøpe seg kaffe.
Okei.. det sier litt om hvordan det står til med utbetalingene til folk fra NAV.. fler av mine venner og andres venner forteller åpenlyst på facebook at de måtte ta seg lån under saksbehandlingsperioden slik at de fikk betalt noen regninger... men mange går så lenge at de blir rett og slett svartelistet. De får ikke lån lenger.. eller noe så enkelt som et moil abb eller tv signaler fra et tv selskap.

3)

Kurset er for å forbedre samholdet mellom NAV ansatte og bruke - altså kommunikasjon.
Der har det jo virkelig skjedd en glipp.. man kan ikke sende et fåtall til Tyrkia slik når det er ufattelig mange andre ansatte i NAV som også trenger et slikt kurs. Min saksbehandler kan som sagt tidligere ikke trykke folk skikkelig i hånda når ho hilser og empatiløse har fler av de vært også.. de kunne jo prøve å sette seg inn i en slik fortvilt situasjon og se hvor morro det er når man må snu på krona særlig når man har barn i huset.


Summasumarum: for disse pengene kunne vi som virkelig trenger dem og vil realisere drømmene våre kommet ganske langt og gjort Norge til et bedre sted å leve... man har da ingen garantier for at disse som dro nå vil komme seg i jobb igjen - selv om det lyktes godt i 2008.

Nå er det vel på tide at det kommer endringer i NAV... og da skal ikke de bare utarbeides av folk som sitter høyt oppe med en årslønn som kunne dekket minst 3 på avklaringspenger eller uføre.
Syns virkelig at det er på tide at folket blir hørt i slike saker og la folk som vil utrette noe få sjansen til å bevise at de kan og vil!

Vet fler som jobber i NAV som ikke vil si at de jobber der..mye pga alle spm men også pga alle de negative reaksjonene de får fra folk i gata. De syns jeg synd på.. for de virker oppriktige når de sier at de gjør alt de kan for å hjelpe men er bundet av regelverket.

Hvis det skulle være en del sammehengende ord her så er det fordi jeg ikke har råd til åkjøpe meg en speller ny pc.. for har jo som sagt stønad fra NAV og det gjør at jeg som andre NAV brukere må ta til takke med det man får kastet etter seg, selv når man gårpå skole i regi av NAV.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar